Politie gaat controleren op herrie van motoren
Maar deze kop gaat verder in het AD van eergisteren: ‘Een kleine groep verpest het voor de rest’. Enig begrip dus vanuit de gemeente Berg en Dal voor motorrijders die zich wel aan de norm houden die voor hun motorfiets gesteld is. Fijn. Want inderdaad, dit is nog geen landelijke actie. Ja inderdaad. Ik gebruik het woord ‘nog’. Het gaat in dit geval om de omgeving van Groesbeek en de gemeente Berg en Dal. Maar het is wel de zoveelste gemeente die allerlei maatregelen gaat nemen om lawaairijders tegen te gaan. En zelfs motorrijders helemaal te weren op sommige plaatsen.
En daar gaan we weer. De enorm gepolariseerde discussie laait weer op onder motorrijders op social-media. De één wil graag lekker blijven rijden en niet beperkt worden in hun bewegingsvrijheid. Bij deze groep gaat het niet om het geluid van hun motor. De andere kant is van mening dat niemand zich heeft te bemoeien met wat ze onder hun motor schroeven en hoeveel geluid ze produceren. En de taal die beide partijen naar elkaar gebruiken liegt er vaak niet om. Maar de vraag of een mooi geluid het waard is om onze hobby aan banden te laten leggen houdt me wel bezig.
En vergis je niet. Ik hou net zo van een mooi motorgeluid als menig motorrijder. Ik reed zelf ook rond met een Akrapovic uitlaat op mijn Africa Twin die toch echt wel meer geluid produceerde als toegestaan is. Maar er waren ook momenten dat ik me schaamde. Momenten dat ik me kon verplaatsen in wat mensen die deze hobby niet hebben moesten tolereren als ik langs kwam rijden. En als het slechts één motorfiets is die langskomt valt het mee. Maar een hele groep met dit soort uitlaten die langskomt is een ander verhaal. En op sommige plekken gebeurt dit van vroeg in de morgen tot ’s avonds laat. Dan moet je wel heel erg van motorfietsen houden. …
Lees het volledige artikel (geschreven door Bart Verhoeven) op motor.nl